رضا رمضانی؛ رضا نجاری
چکیده
در جوامع مختلف برای دستیابی به تعالی در سازمانها، براساس نوع جهانبینی طراحان، الگوهای تعالی سازمانی مختلفی ارائه شده است. قرآن کریم کتاب مدیریت عالم هستی و هدایت انسان از طرف خالق هستی بوده و غنیترین منبع برای ترسیم الگوی تعالی سازمانی است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی طراحی الگوی تعالی سازمان آموزش و پروش مبتنی بر آموزههای ...
بیشتر
در جوامع مختلف برای دستیابی به تعالی در سازمانها، براساس نوع جهانبینی طراحان، الگوهای تعالی سازمانی مختلفی ارائه شده است. قرآن کریم کتاب مدیریت عالم هستی و هدایت انسان از طرف خالق هستی بوده و غنیترین منبع برای ترسیم الگوی تعالی سازمانی است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی طراحی الگوی تعالی سازمان آموزش و پروش مبتنی بر آموزههای اسلامی میپردازد. این پژوهش، کابردی و توصیفی است و به همین منظور برای انسجام بیشتر یافتهها، دادههای پژوهش از عناصر تعالی قرآن و نهجالبلاغه استخراج و با روش گرند تئوری تحلیل شده است. مؤلفهها و عوامل ارتباط با خدا، ارتباط با دیگران و ارتباط با خود در الگوی تعالی سازمانی سازمان آموزش و پرورش شناسایی و مدل الگوی تعالی سازمان آموزش و پرورش طراحی شد. ایمان، آخرتگرایی، عدالت، احسان، اندیشیدن، میانهروی، صبر و استقامت از اساسیترین این ارزشهاست که بر شکلگیری معیارها و مؤلفههای عملیاتی الگوی تعالی سازمانی با رویکرد اسلامی مؤثر هستند. جهت اعتباریابی مدل از روش تحلیل عاملی استفاده شد. همه مضامین با بار عاملی بالا مورد تأیید قرار گرفتند که نشان از اعتبار بالای مدل بود.